מהו סמינריון עיוני

ליווי בכתיבת עבודות אקדמיות

המבנה הייחודי של סמינריון עיוני אמור לאפשר לסטודנט להוכיח יכולת של אינטגרציה בין מקורות מידע. בניגוד לסמינריון מחקרי, בעבודה מן הסוג הזה הדגש הוא על המשגה, חלוקה ויישום רעיונות. הסמינריון לא כולל מרכיב אמפירי של איסוף נתונים והוא עשוי להוות חלק בלתי נפרד מלימודי תואר ראשון, שני ודוקרטורט. בניגוד למה שנהוג לחשוב, העובדה שמדובר על סמינריון עיוני לא בהכרח קובעת את רמת המחקר או הציפיות.

יש מספר כללי מפתח המלווים כתיבת סמינריון עיוני ברמה גבוהה:

א. שער ותוכן עניינים – אין להקל ראש בחלקי השער ותוכן העניינים של סמינריון עיוני. אלו החלקים הקובעים את האופי של העבודה ומספקים את הרושם הראשוני לעיני הקורא. שער העבודה אמור לכלול לדוגמא את שם הקורס, מוסד הלימודים, הכותרת המרכזית, שם המגיש ומספר תעודת הזהות שלו, שם המרצה או המדריך ותאריך ההגשה. לאחר מכן אמור תוכן העניינים לכלול את שמות הפרקים על פי מספר העמודים.

ב. גוף העבודה – זו ליבת הסמינריון ובה משתמשים על מנת לקבוע את הציון. סמינריון עיוני מחולק לתקציר, מבוא, סקירת ספרות מקצועית, חקר אירוע, דיון, סיכום ומסקנות, מקורות ובמידת הצורך גם נספחים. בכל אחד מהחלקים השייכים לגוף העבודה יש להשקיע זמן ומשאבים. כך ניתן ליצור את האינטגרציה הרצויה בין המידע העיוני ולהציג רעיון אחיד שמפותח במלואו.

ג. סגנון, צורה והנחיות הדפסה – סמינריון עיוני חייב להיות מנוסח באופן בהיר, בשפה תקינה ובמשלב אחיד. עדיף להשתמש במילים פשוטות מאשר לנסות לשזור ביטויים שמשמעותם אינה ברורה לנו לחלוטין. רוב העבודות מוגשות לפי כללי APA  במבנה ובצורה, אולם רצוי לוודא זאת מול המדריך או עוזר ההוראה. ההנחיות להדפסה אמורות להופיע בתוך ההוראות המרכזיות והן משתנות בין המוסדות האקדמיים.

עצות לכתיבת סמינריון עיוני

העצה החשובה ביותר בכתיבת סמינריון היא לעבוד בצורה מסודרת. יש לקרוא היטב את המאמרים ואת החומר העיוני, אך במקביל גם לנהל סדר עדיפויות ולוח זמנים ברור. בחלק מהמאמרים אפשר לוותר על הקריאה המלאה לטובת התקציר, אולם יש מאמרי בסיס שבהם לא כדאי לחפש קיצורי דרך. במקביל לקריאת המאמרים יש לציין נקודות חשובות על דף נפרד ולהשתמש בו בתור טיוטא. זו גם ההזדמנות להוסיף רעיונות חדשים ולתמוך בהם בעזרת הוכחות, מחקרים קודמים, תיאוריות מוכרות וכן הלאה.

הקושי בכתיבת סמינריון עיוני נובע מכך שמדובר על משימה הדורשת יישום. רק לאחר הבנה אמיתית ואותנטית של החומר הנלמד ניתן להתחיל בכתיבה, בעיקר בתארים אקדמיים מתקדמים. יחד עם זאת, היום אפשר גם לקבל עזרה בכתיבה מן הסוג הזה. העזרה עולה בקנה אחד עם הצרכים של סטודנטים והיא יכולה לשפר משמעותית את ממוצע הציונים שלהם. השאירו פרטים באתר ובואו לשמוע כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים הנפוצים.

כתיבת תגובה