חוסר מוטיבציה לכתוב עבודות סמינריון תמיד מתבטא בתקופת המבחנים. נראה כי לסטודנטים אין באמת את הרצון לכתוב עבודות סמינריון בתקופה כול כך עמוסה. עבור חלק גדול מהסטודנטים עבודת הסמינריון נחווית כמעמסה טורדנית ומעייפת. עבורם עבודה זו היא מעין עונש ישן ויומרני אשר הגיע מאלוהי האקדמיה. ולמרות שידעו שתבוא תקופת המבחנים ויחד עימה הזמן לכתיבת עבודת הסמינריון, לסטודנטים אין את המוטיבציה לכתוב את העבודה.
נשאלת השאלה, מדוע תופעה זו מתרחשת? הרי הסטודנטים הם חלק מהאקדמיה ויודעים שחלה עליהם חובה אקדמית לכתוב שתי עבודות סמינריון. אולם עדין אין להם באמת רצון לכתוב את העבודה. לחוסר רצון הזה כמה הסברים אפשריים: ראשית ישנו הסבר העצלנות. כולנו בני אדם ולעיתים קרובות אנו לא רוצים לעייף את עצמנו בפעולות מסובכות ככתיבה. כתיבה של עבודת סמינריון היא לא פעולה קלה ודורשת היערכות שלמה, מסועפת, מרתיעה ומעייפת. כמו כן, עבודת סמינר דורשת המון משאבים קוגניטיביים ונפשיים, אשר גורמים לסטודנטים לא לרצות כלל לעסוק בכתיבה.
הסבר אחר הגיוני לא פחות הוא חוסר אמונה ביכולת כתיבה. כתיבה היא פעולה שדורשת אימון וסובלנות. כתיבה היא גם פרקטיקה שנלמדת מגיל צעיר בבתי הספר. אולם כשמלמדים את הילדים לכתוב, לא מאמנים אותם מספיק על מנת שידעו לכתוב היטב. סיטואציה דומה מתרחשת באקדמיה. הסטודנטים אמנם לומדים כתיבה מדעית, אולם הם לא לומדים את הבסיס לכתיבה טובה, לכן בפועל יוצא שרוב הסטודנטים כיום לא התאמנו מספיק על מנת שהיה להם ביטחון או חיבה לכתוב עבודות. הסבר נוסף הוא קושי במציאת נושא עבודה מעניין. הרבה פעמים יש את הרצון ואת המוטיבציה לכתוב את העבודה, אך קשה להמשיג רעיון סוחף מספיק על מנת להתחיל את מלאכת הכתיבה.
אז איך מצליחים לעורר מוטיבציה ?
דבר ראשון, סטודנטים חייבים להבין שעבודות אקדמיות הן מטלות חובה, בעלות חשיבות רבה לכן יש להשקיע בהן את מרב המאמצים. כמו כן, עבודת סמינר היא שיקוף לכל מה שלמדו לאורך התואר ומהווה כתנאי לסיום הלימודים. לכן אם מעוניינים לסיים את הלימודים האקדמיים כראוי יש לכתוב את העבודה. בהתאם לזאת, חשוב להבין הוא שכתיבת עבודה תהווה הזדמנות מעולה עבור הסטודנטים להתמודד עם מטלות שלא מתחשק להם כול כך לעשות. דרך נוספת להתמודד עם חוסר מוטיבציה, הוא לכתוב עבודה בעלת נושא מסקרן ומעורר עבור הכותב על מנת לעורר את "חיידק המחקר". הטיפ האחרון שיעזור עם בעיית המוטיבציה הוא להתאגד כמה חברים מהסמינר וליצור מפגשי עבודה, במפגשים אלו הסטודנטים יכולים להיעזר אחד בשני או סתם ליהנות מהחברה. מפגשים חברתיים תמיד מעלים את המוטיבציה לפרודוקטיביות.
לסיכום, לכתוב עבודות סמינריון בהחלט יכולה להיות מטלה מעייפת ולא נעימה, אולם עם פרספקטיבה נכונה, בחירה של נושא מעניין ועבודה מהנה עם חברים, יכולים להפוך את החוויה השלילית לחיובית ואף מהנה מיוחד לסטודנטים.